معرفی حادثه

یک زن ۳۱ ساله در نتیجهٔ تغییر دوز داروی روانی‌اش، که طبق توصیهٔ ChatGPT بود، جان خود را از دست داد. این اتفاق نقطهٔ شروع رویکردهای اخلاقی‌تر برنامه‌های هوش مصنوعی در حوزه سلامت شد.

اهمیت مشاوره پزشکی حرفه‌ای

هرگونه تغییر در مصرف دارو باید تحت نظارت پزشک متخصص باشد. ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند به عنوان مکمل، نه جایگزین، در بخش‌ درمان پزشکی ایفای نقش کنند.

پیشنهادهای ایمنی در استفاده از هوش مصنوعی

برای جلوگیری از حوادث مشابه، کاربران باید:

  • هرگونه توصیهٔ پزشکی از هوش مصنوعی، به صورت آزمایشی بررسی شود.
  • به‌صورت مستمر با پزشک یا داروشناس خود در ارتباط باشید.
  • از منابع معتبر و با تجویز رسمی استفاده کنید.

پرسش‌های پرتکرار

چرا تغییر دوز دارو توسط ChatGPT باعث مرگ شد؟

ChatGPT به صورت عمومی اطلاعات دارویی را ارائه می‌کند و ترکیب دقیق دارو و دوز را نمی‌داند؛ این توصیه می‌تواند خطرناک باشد و بدون نظر پزشک متخصص نادرست است.

چگونه می‌توانم از خطرات هوش مصنوعی در سلامت جلوگیری کنم؟

همیشه توصیه‌های پزشکی را با پزشک یا داروشناس خود تأیید کنید، از منابع معتبر استفاده کنید و هرگونه تغییر در مصرف دارو را تحت نظارت تخصصی انجام دهید.